forum.globcom.net Форуми forum.globcom.net
ФОРУМ
 
 AlbumAlbum Въпроси/ОтговориВъпроси/Отговори   ТърсенеТърсене   ПотребителиПотребители   Потребителски групиПотребителски групи  AlbumAlbum   Регистрирайте сеРегистрирайте се 
 ПрофилПрофил   Влезте, за да видите съобщенията сиВлезте, за да видите съобщенията си   ВходВход 

Чип-тунинг - Въпроси и отговори

 
Създайте нова тема   Напишете отговор    forum.globcom.net Форуми -> Да говорим за коли
Предишната тема :: Следващата тема  
Автор Съобщение
Djano
Не е лесно !
Не е лесно !


Регистриран на: 16 Сеп 2004
Мнения: 2312
Общо думи: 13,855

МнениеПуснато на: Нед Юни 19, 2005 9:16 pm    Заглавие: Чип-тунинг - Въпроси и отговори Отговорете с цитат

Чип-тунинг

Въпрос: Какво е чип-тунинг?

Отговор: За да се отговори на този въпрос трябва да имате известни познания за това, как работят съвременните двигатели. Моторите на повечето автомобили произведени през последните 15 години се управляват в различна степен от електронен контролен блок (ECU – Engine Control Unit), който се грижи основно за прецизното подаване на горивото и момента на запалване, а в зависимост от конструкцията на двигателя и за редица други неща – управление налягането на турбината, отварянето на дроселовата клапа в съответсвие с позицията на педала за газта и др. В паметта на този електронен блок са записани инструкции, които се изпълняват при определени условия. Например при определени обороти на двигателя и позиция на педала за газта, компютърът подава точно определено количество гориво и предварение на запалването. Управляващите блокове на някои коли взимат предвид и редица други външни фактори – показанията на ламбда сондата, която следи за качеството на изгаряната горивна смес; дебитомера, който отчита обема въздух преминал за единица време през въздушния филтър и др.

Чип-тунингът се изразява в оптимизиране на заводските програми с цел повишаване на мощността и въртящият момент на двигателя в определени безопасни граници.

Въпрос: Защо производителите на коли не ги правят по-мощни, след като това може да стане толкова лесно с чип-тунинг?

Отговор: Има редица причини, поради които производителите на автомобили подхождат консервативно по отношение на програмирането на електронните блокове за управление:

Надеждност – употребата на некачествено гориво или моторно масло може да доведе до сериозни механични повреди по двигателя. Производителите нямат гаранция, че всеки един от стотиците хиляди собственици на дадения модел автомобил винаги ще кара с добро гориво и смазочни материали. Това е така, най-малкото, защото горивата и лубрикантите в различните държави имат сериозни разлики в качеството. Поради тази причина заводското програмиране далеч не е оптимално като съотношение въздух/гориво и като предварение на запалването с цел застраховка в случай на употреба на некачествено гориво или моторно масло.
Маркетингови причини – често пъти мощността на даден двигател е ограничена, за да може даденият модел автомобил да попадне в по-ниска данъчна или застрахователна група. Един пример – една от последните версии на двигателя 1.8 Турбо на Ауди е с мощност 163к.с. (120kW) – това е границата над която в редица държави се заплаща акциз и крайната цена на автомобила може да се повиши с 20% само заради няколко конски сили. Същият този двигател, без почти никакви механични разлики влияещи на мощността съществува във версии 180к.с. и 210к.с. Разликата при по-мощните му събратя отново е в програмирането на компютъра на мотора.

Екология / Икономия на гориво – Съвременните двигатели трябва да отговарят на все по-строги екологични норми. Повишаването на мощността често води до известно увеличаване на отделяните вредни емисии, а в някои случаи и до повишаване разхода на гориво. По отношение а разхода на гориво ще намерите по-подробна информация по-долу.

Въпрос: С колко конски сили се повишава мощността само с чип-тунинг?

Отговор: Този въпрос няма абсолютно еднозначен отговор. Зависи от конкретната конструкция на двигателя, типа на електрониката, която го управлява и редица други фактори.

При атмосферните двигатели може да се постигне увеличаване на мощността от 5% до 10% без механични подобрения по двигателя. При трубо-моторите увеличението може да достигне до 30%.

Трябва да се има предвид, че не съществуват два напълно еднакви двигателя, дори при излизането им от поточната линия. Общото техническо състояние на двигателя, степента на износване, километрите и др. оказват влияние. Нов двигател, който е в перфектно състояние и няма никакво механично износване би постигнал по-добри резултати при чип-тунинг от двигател, който не е напълно технически изправен или е на 200 000 км. Често износените двигатели не могат да постигнат и заводско-предписаните показатели.

Въпрос: Увеличава ли чип-тунингът разхода на гориво?

Отговор: В повечето случаи разходът на гориво при нормален стил на каране намалява. Ако стилът ви на каране е спортен и педалът на газта се държи винаги натиснат докрай, чип-тунингът може да увеличи средния разход на гориво.

Повишаването на мощността се постига чрез изгарянето на повече въздух и гориво и/или чрез постигане на по-ефективно изгаряне. За да се оптимизира процесът на горене, често пъти чип-тунингът “обеднява” горивната смес, а предварението на запалването се оптимизира. Като следствие съотношението въздух/гориво се увеличава или с други думи, в определени моменти, двигателят гори повече въздух и по-малко гориво. Освен това, повечето мощност означава, че не се налага педалът на газта да се натиска толкова много, за да върви колата.

Въпрос: Опасен ли е чип-тунинга за двигателя на колата, намалява ли се ресурсът му?

Отговор: Чип-тунингът е безопасен за двигателя, тъй като не променя драстично работните му параметри. При увеличаване на мощността ресурсът на двигателя винаги намалява обратно пропорционално на вдигането на мощността. Зависимостта в никакъв случай не е линейна и при минимална модификация, каквато е чип-тунингът ресурсът се намалява незначително. В "Проспийд" сме правили чип-тунинг на турбо автомобили преди 5 години, които за този период са изминали между 150 000 и 200 000 километра без никакви дефекти.

Въпрос: Как мога да съм сигурен/на, че чип-тунингът има обещания ефект при моята кола?

Отговор: “Проспийд Моторспорт” е единствената фирма в България, която има техническата възможност да направи измерване на мощностните характеристики на Вашия автомобил преди и след чип-тунинг с помощта на модерен шаси-динамометър. Сериозните тунинг-фирми по цял свят доказват обещаваните подобрения с помощта на такива измервания. Това е стандартна процедура, включена в цената на чиповете предлагани от “Проспийд Моторспорт”.

На Българския пазар се предлагат всевъзможни чип-тунинг продукти, някои от които са с неясен произход и недоказани качества. “Проспийд Моторспорт” предлага и отделна услуга само за измерване мощностните характеристики на автомобила, като клиента може да провери резултатите и с оригинален, и с тунинг-чип.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
[ IP : Logged ]
Покажи мнения от преди:   
Създайте нова тема   Напишете отговор    forum.globcom.net Форуми -> Да говорим за коли Часовете са според зоната GMT + 2 Часа
Страница 1 от 1

 
Идете на:  
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Translation by: Boby Dimitrov